maandag 31 augustus 2015

Een dagje rust

Markina Xemein - Guernika  

Kleine wasjes, grote wasjes, Doe ze in je wasmachine 

Laat maar lekker draaien, steeds meer in die wasmachine 



Zoals je weet heb ik geen tijd, dus zocht ik een leuke meid 

Om voor mij de was te doen, maar die dame die vroeg steeds meer poen(2x)


Trafassi



Na alle vermoeienissen me vandaag maar eens getrakteerd op een busreisje. Eerst met de bus naar Lekeitio, een aardig plaatsje aan de kust. Vervolgens met een andere bus naar Guernika.
Busreizen zijn nog niet zonder gevaar. In een haarspeldbocht knapte de ruit precies op de plaats waar ik zat. Vermoedelijk kwam er te veel spanning op. De chauffeur kon er niet mee lachen. Madre de Dios, riep hij uit en hij keek boos naar mij. Tja antwoordde ik, denkt u dat ik met een hamer in mijn rugzak door Spanje loop om bij u de ruit in te komen slaan.,

Vanmorgen in het cafe in Markina eerst wat administratieve klusje gedaan, want pelgrimeren is dan wel loslaten, maar als ik teveel loslaat heb ik straks geen eigen zaakje meer.
Overigens wel leerzaam. Zag nu al die jonge mensen die om 7 uur niet van plan zijn uit hun bed te komen in de pelgrimsherberg nu op hun gemak arriveren, een ontbijtje nemen en tussen 9 en 10 uur op het gemak vertrekken. Wel een verschil met de camino Francés waar het vaak een race is om maar een plaats in de volgende herberg te bemachtigen.

Ik loop nu een dag ov vijf door mijn geliefde Spanje, maar ik moet wel aan de vele pelgrims wennen.
Was je in Frankrijk met hooguit vijf of tien man die je regelmatig zag, hier zijn het er tientallen. In Frankrijk was er ook meer solidariteit en vriendschap. "Als jij nu voor een fles wijn zorgt, haal ik boodschappen en kook vanavond." Hier zijn de meeste pelgrims toch vooral met zichzelf bezig.

In Guernika nuttige dingen gedaan. In T-shirt en sportbroekje naar de wasserette geweest en de rest in de machine.


En een deskundige mijn rug laten masseren. (In Deba bleek wel een Thaise masseuse te wonen, maar dat zag ik pas toen ik daar wegging).
Dr Gotzon is een trotse Bask. Bij hem thuis wordt alleen Baskisch gepraat. Hij vertelt ook dat Baskenland speciale wetten heeft en dat het onderwijs niet door Madrid wordt geregeld.
Hij neemt mijn rug flink onderhanden en vertelt erbij dat het vannacht nog meer pijn gaat doen. Dat belooft wat. Hij geeft wel een recept mee voor Voltaren pastilles (ik had al Voltaren creme voor de achillespees).

Gisteren kwam ik onderweg steeds vier Fransen tegen. Van de mevrouw in het lila leerde ik dat de tekst die Christophe in Frankrijk steeds bezigde uit Le Cid van Corneille is.

Ô rage ! ô désespoir ! ô viellesse ennemie ! 
N'ai-je donc tant vécu que pour cette infamie ? 
Et ne suis-je blanchi dans les travaux guerriers 
Que pour voir en un jour flétrir tant de lauriers ? 

Die mevrouw zag ik met haar man overigens vanochtend in de bus naar Bilbao stappen (er gingen meer pelgrims met die bus mee). De voorste twee zitten nu bij mij in het hotel in Guernika (had vandaag even geen zin in een pelgrimsherberg).

Vier Fransen
Zoals uw wellicht is Guernika beroemd geworden door het schilderij dat Pablo Picasso maakte naar aanleiding van het bombardement in 1937 tijdens de Spaanse burgeroorlog.
Morgen daar iets meer over.

En de verwachte regen bleef (helaas) uit. Het heeft vannacht wel geonweerd, maar regen bleef beperkt tot een paar druppeltjes. Op tv zag ik wel dat grote delen van Spanje werden getroffen door hevig noodweer. Dat hoeft nu ook weer niet.

5 opmerkingen:

  1. André,
    Ik heb de informatie i.v.m. de weg van Lugo naar Sobrado op je mailadres 'info@brouwer...' gepost.
    Hopelijk kan je alles vinden.
    Zelf vertrek ik op 6 september vanuit Porto en dan zal ik je dagelijkse belevenissen moeten missen maar ik haal dat late wel in.
    Ik geniet elke dag van je tocht.
    Pelgrimsgroet,
    Luc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hola André,

    Goed dat je je lijf een opknapbeurt gunt!
    Als je morgen van plan bent naar Bilbao te gaan, neem dan in Larrabetzu (15 km) de bus naar Bilbao, want de route loopt toch grotendeels langs de BI737 en die neemt de bus ook. Bovendien is de Taberna Irusta in Larrabetzu van een (h)eerlijke eenvoud, je bent op tijd voor de comidas en die is er prima. De taberna is gevestigd direct aan het begin van de trappen waarover je het dorp inloopt.

    Non festina, vade lente.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank voor de tip Jaap
      ik ga morgen naar Lezama, maar dat ligt ook aan de B1737

      Verwijderen
  3. Dag André,

    Erg leuk dagelijks je verhaal te lezen. Vaak herkenbaar, soms ook weer totaal verassend :-)
    Ik zie steeds je ongemakje met de pees voorbijkomen. Voltaren is natuurlijk werkzaam, maar nu je in Spanje bent zou je ook eens Menaven Gel 1000 kunnen overwegen. (gewoon bij de pharmacia) Het heeft mij voor een opgelopen shin splint vorig jaar op de Frances enorm geholpen.

    Succes met je tocht!
    Buen Camino!!

    Gert van der Linden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Gert, ik houd het in gedachten, maar op het moment gaat het wel.
      Leuk dat je me volgt.

      Verwijderen