dinsdag 1 september 2015

Het is niet mijn broer

Gernika - Larrabetzu 16 km en per bus verder naar Bilbao

Gisteren was de blog wat magertjes daarom vandaag extra veel foto's/

Blauwe korenbloemen, plukte jij voor mij
Blauwe korenbloemen
zonnige dagen
die zijn nu voorgoed voorbij

Zusjes De Roo (auteur Gert Timmerman)

Blauwe korenbloemen

Of de zonnige (en warme) dagen voorgoed voorbij zijn, weet ik niet, maar vandaag was het weer waarbij ik in mijn element was. Temperaturen tot 20 graden en af en toe een verfrissend buitje. Veel zuurstof in de lucht, mooie volle kleuren die noden tot het maken van foto's waar dan niet van die lelijke slagschaduwen op staan. 

Weer waarbij Andre in zijn element is
Met mysterieuze mistige landschappen

In Gernika nog even langs de oude eik die inmiddels het symbool is geworden van het Baskische streven naar onafhankelijkheid. 

Oude eik in Gernika

Gernika is ook bekend door het schilderij dat Pablo Picasso maakte naar aanleiding van het bombardement april 1937 door de Duitse Luftwaffe. Van de 7000 inwoners kwamen er 1650 om.
Het immense schilderij (meer dan 7 m breed) hangt in het Reina Sofia museum in Madrid (ga daar eens kijken, ligt vlakbij het Prado).

Afbeeldingsresultaat voor guernica
Guernica / Pablo Picasso

Guernica in de Spaanse spelling

Gernika in het Baskisch

Echte Basken hebben lange moeilijke namen


Rustige weggetjes

Mooie landschappen

Onderweg koop ik twee ecologiche tomaten bij een verlegen vrouw

Landschap noodt tot fotograferen
Pere (Catalaans voor Pedro) uit Barcelona loopt een stukje met me mee. Hij is technisch tekenaar bij Seat in Barcelona en heeft twee weken vakantie. Hij doet de camino samen met zijn broer Antonio die verleden jaar een hartinfarct heeft gehad. Antonio doet het daarom rustig aan per fiets. Als we in de verte Antonio zien staan wachten, waarschuwt Pere me. Antonio heeft niet zoveel opleiding en spreekt alleen Catalaans.
Ik kan inderdaad niets van de conversatie volgen. Volgens Pere is het niet zo moeilijk. Als ik twee maanden in Barcelona kom wonen en werken spreek ik Catalaans volgens hem.
Van het Baskisch kan Pere ook geen teksten brouwen.

Pere is een aardige man, maar hij staat vooral op 'zenden'. Hij etaleert een ongelooflijke hoeveelheid kennis die hij met mij wil delen, maar die ik toch niet kan onthouden.
Eén ding onthoud ik wel. Pere is trots op architect Gaudi. Hij vertelt met dat Gaudi een gelovig mens was en dat daarom de hoogste toren van de Sagrada Familiale 2 meter lager is dan de Mont Juich. De mens moet de schepping van God niet willen overtreffen.
Pere begrijpt wel dat het tussen ons niet echt klikt en  gaat er alleen vandoor.
Niet de Gebroeders Brouwer, maar Pere (rechts) met zijn broer Antonio
Het is niet mijn broer
Onderweg wordt ik aangesproken door twee Duitse pelgrims die me vertellen dat mijn broer naar me op zoek is. Ik begrijp dat ze Antonio bedoelen en zeg meteen: Het is niet mijn broer.
Ben overigens benieuwd of deze sketch nog in het collectieve geheugen van mijn volgers zit. Hij is afkomstig van het duo Snip en Snap (waar mijn ouders grote fan van waren) dat met hun revue tusen 1937 en 1977 volle zalen trok.
De sketch moet het niet van de sterke tekst hebben, maar van de herhaling en manier waarop Willy Walden de vraag steeds herhaalt. Hij is nog te vinden op Youtube

Het moeilijk smalle pad naar boven of het gemakkelijke brede pad naar beneden?
Op een gegeven moment moet ik kiezen tussen een smal lastig pad naar boven of een brede allee naar beneden. Misschien kan dominee Van der Wees daar nog eens over preken?
De paden zijn glibberig geworden

Met hindernissen

Die je alleen op je knieen kunt nemen

Waarna je schoenen er zo uitzien

Straat in Larrabetzu
De ganse morgen loop ik me al te verheugen op de door volger Jaap aanbevolen taveerne, maar het lijkt erop dat die definitief in ruste is. Dan maar bij de buren gegeten.
Taberna Irusta lijkt definitief in ruste
De camino volgt inderdaad zoals Jaap als zei de grote weg, dus ik volg zijn advies de bus naar Bilbao te nemen. Tijdens het wachten is er amusement: een verkeerd geparkeerde auto wordt weggesleept.
Als de auto is afgevoerd parkeert er een nieuw exemplaar. Ik vertel de bestuurder dat er net een auto is weggesleept dus dat hij beter ergens anders kan parkeren. Hij begint hierop naar de strepen te wijzen en te betogen dat je daar wel mag parkeren. Ik probeer hem uit te leggen dat het geen zin heeft mij te overtuigen, maar dat alleen de mening van het bevoegd gezag in bezit van een sleepauto er toe doet. Hij is niet overtuigd en loopt weg.
Helaas kan ik de afloop niet afwachten - mijn bus komt er aan - maar ik hoop van ganser harte dat de bolide van deze eigenwijze medemens is weggesleept naar een ver en afgelegen oord.
Verkeerd geparkeerde auto wordt weggesleept

Bilbao

Bilbao
In Bilbao is het even zoeken, diverse hotels zitten vol, maar een pension heeft zo waar nog een kamer voor 25 euro. Er staat een bed en daar is alles mee gezegd, maar meer heb ik ook niet nodig. De douche op de gang had warm water, dus mij hoor je niet zeuren.

Mijn pension in Bilbao

In de Santiago kerk op de hoek ga ik een stempel in de sacristie halen. Ik word uitgenodigd het Claustro te bezoeken (gratis voor pelgrims, toeristen betalen 2 euro).
Tja beste volgers, ik gooi het geld vandaag niet over de balk. € 1,80 voor de bus, 25 euro voor een kamer in het hartje van de Casco Viejo (oude stad) gratis naar het Claustro. Alleen die biertjes tijdens het schrijven van mijn blog hakken er in, dat dan weer wel.

Onze apostel in de naar hem genoemde kerk

Claustro van de Santiago kerk

De wifi-locatie vandaag

3 opmerkingen:

  1. Hallo André,

    En nou even genieten van het Guggenheim! Lekker een dagje rust en schoenen verzolen? Mijn mannetje daar zit in de noordelijke wijk Zorrotza in de Untziola Kalea. Als je Bilbao verlaat, vermijd dan de route door industrie (11 km) en neem de metro of bus naar Portugalete. Vergeet daar niet de Vizcaya hangbrug (van Eifel) te bezoeken! Pak van daar de Camino weer op. Het is een mooie route langs de zee richting Castro Urdiales. Ben benieuwd of de albergue daar nog wordt gerund door Salomon Suleiman. Misschien herinnert hij zich nog de oranjebitter die we daar hebben geschonken, jawel meegenomen in de rugzak!, op 30 april 2013 toen WA werd gekroond tot koning der Nederlanden (viva el rey Guillermo Alejandro y la reina Maxima!)

    Ultreia et suseia, Jaap & Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jaap,
    Er is een paar nieuwe schoenen op weg naar me. Je leest daar binnenkort meer over.
    De metro naar Portugalete had ik al ontdekt.'
    En tja, die hangbrug heb ik tien jaar geleden gezien toen ik hier op de fiets was. en Guggenheim, ik durf het bijna niet te zeggen want iedereen is er lyrisch over, maar mij viel het wat tegen.
    Maar de eigenaar van de herberg zal ik ondervragen.
    Ik heb weer heel andere herinneringen aan 30 april 2013. Ik kwam toen met Bas terug uit Nasbinals waar we het bankje ter herinnering aan Adrie geplaatst hadden.

    Hartelijke groet, ook aan Ineke
    andre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof dat de centrale stelregel voor de CdelN wel is dat het aantrekkelijke (brede en dalende) pad niet het pad is dat de commissie met rode neuzen heeft uitgezet als optimale te volgen route (smal en stijgend) teneinde het meeste lijden gewaar te worden en toch nog een kerkje daarboven mee te pikken.

    BeantwoordenVerwijderen