zondag 27 september 2015

Een vrouw voor één dag

Castroverde - Lugo 22 km


Johanna een meisje van 17 jaren
dat was er zo'n aardig ding
maar ze had op het gebied van de liefde 
totaal geen erva - ring
het was een aardig meisje
bedrijvig als een hen
ze werkte bij een gegoede familie
als meisje voor halve da- gén 

Rijk de Gooijer

Vanmorgen voor dag en dauw opgestaan. Het is nog donker als ik de deur van mijn hotel achter me dichttrek. Geen zin om daar te ontbijten want de kans is groot dat Javier zich dan bij me voegt. Alle bars zijn nog dicht, maar gelukkig vind ik langs de grote weg nog een soort banketbakkerij die ook thee en koffie serveert.
Na het ontbijt (8 uur) is het nog steeds donker. In Castro Urdiales heb ik ook maar eens zo'n 'mijnwerkerslamp' aangeschaft. Handig nu om de gele pijlen te zoeken.

Ochtendstemming

Met pompoenen op het veld
Na drie kwartier lopen voel ik ineens een hand op mijn schouder: Marie-Anne. Voor een gratis biertje op een terras in Lugo wil ze wel een dagje 'mijn vrouw' zijn, zodat ik straks geen last heb van het gezelschap van Javier. Prima deal vind ik dat en ik leg uit dat gegoede families vroeger in Nederland een 'meisje voor halve dagen' hadden, maar een vrouw voor één dag vind ik ook wel mooi.
Goed gesprek met een konijn

Er zijn vandaag alleen maar kleine dorpjes tot Lugo zonder bars, maar halverwege is een soort zelfbedieningsbar met automaten voor drank en voedsel en een magnetron.
Als Javier langskomt leunt Marie-Anne overdreven tegen mijn schouder. Dat is één bier, zegt ze als hij weg is.
De Amerikaanse Carol en Jeff hebben gehoord dat ik uit Nederland ben komen lopen. Jeff komt op me af en geeft me een hand: God bless you. 


Zelfbedieningsbar

Carol and Jeff: God bless you
Ik maak een praatje met Jeff en kom tot de conclusie dat Marie-Anne al weg is. Moor is dat.
Maar even later staat ze toch op me te wachten. 
Even later loopt Javier met een groepje voor ons uit. Javier heeft nieuw publiek, want dat is het. Het is niet zo zeer conversatie dat hij nodig heeft, maar publiek dat naar hem wil luisteren.
Vlak voor we ze inhalen geeft Marie-Anne me een hand. De weg voert licht omhoog. Hand in hand halen we de groep Javier in.  Dat is twee bier, zegt Marie-Anne.
Dit noemt men un llano falso (vals plat) roept Javier me nog na.
Ja, maar ik ben nu met  una mujer autentica roep ik terug. De groep Javier moet hier erg om lachen.

Groep Javier (links) met rechts de vlag van Las Islas Canarias

Marie-Anne heeft er een flink tempo in en ik moet moeite doen haar bij te houden. Dit betekent een flinke aanslag op mijn achillespezen en ik ga dit dan ook geen dagen volhouden. Dat hoeft ook niet want morgen neem ik een andere route.
Marie-Anne vertelt dat ze geen dagboek meer bijhoudt omdat alle dagen zo'n beetje hetzelfde zijn. Schitterend landschap, aardige mensen. Ik begrijp dat wel. Als je zo hard loopt en nauwelijks pauze neemt, maak je niet veel  mee.
Ik maak graag een praatje met deze en gene. Desnoods praat ik net als Sint Franciscus met de dieren.
Voordeel is dat je al om 13.00 uur op de plaats van bestemming bent. Ik besluit ook in de herberg te overnachten omdat ik weet dat Javier alleen in hostals slaapt. Maar zelfs daar ben je niet veilig want ineens staat hij naast mijn bed. Ik duik snel bij Marie-Anne in bed die niet meer bijkomt van de lach. Dat is drie bier, snikt ze.

Entree Lugo


Om half drie is de herberg vol. Het is goed weer eens in een herberg te overnachten. Je ervaart hier het pelgrimsgevoel van vriendschap en solidariteit. Als ik mijn wasje doe biedt een jonge Spaanse me haar zeep aan. Er is iemand met medische problemen. Een pelgrima gaat haar vriendin roepen die verpleegster is. Dit mis je allemaal als je in hostals slaapt. Je vervreemdt dan van je medepelgrims.
Nadeel is dat je wel flink door moet stappen anders is de herberg vol. Voor mij is rustig lopen met pauzes en ontmoetingen essentieel. Die hebben er ook voor gezorgd dat ik nu op 100 km van Santiago ben. Als ik dit tempo had aangehouden, had ik al lang weer thuis gezeten.

Lugo

pelgrimsherberg Lugo

Lugo
En volgers: ik ben vanmiddag netjes afscheid wezen nemen van Javier en heb hem bedankt voor zijn gezelschap en deskundige uitleg van veel zaken.
En ik ben ook niet met Marie-Anne aan de boemel, maar zit hier zoet in art deco Café del Centro mijn blog bij te werken.
Morgen ga ik richting Sobrado dos Monxes dus dan is het ook weer van haar afscheid nemen. Maar een vrouw voor één dag was ook leuk. Al wilde ze in de herberg niet mijn wasje doen want zo zei ze: de slavernij is al sinds 1861 afgeschaft. 
Ja, antwoordde ik: maar het huwelijk bestaat nog.

Café del centro









7 opmerkingen:

  1. Wederom een feest van herkenning:
    de trucjes die je met iemand, waar je je vertrouwd bij voelt, uitstukt om gevrijwaard te blijven van 'ongewenst' pelgrimsgezelschap,
    de onverwachte hand in jouw hand, het hoofd op de schouder,
    en alles zonder bijbedoelingen.
    Het leven na de camino ontbeert veel van dit soort intimiteitjes: volgens mij komt dat omdat iedereen weet dat-ie op de camino een passant is en de conventies uit zijn 'normale' leven kan loslaten. Begrijp je wat ik bedoel? Heb ik, zoals zovelen, daarom zo'n heimwee naar de camino?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha André,
    Ik wens je mooie laatste dagen van deze fantastische tocht. Heel bijzonder om je vanuit huis maar toch zo dichtbij te mogen volgen.
    Hartelijke groet,
    Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, ' magic machines' noemde een Duitse pelgrimsvriendin de automaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige verhalen weer van de afgelopen dagen. Ik zit zelf ook in Spanje André en de WiFi is hier ook niet altijd even betrouwbaar. Vandaar dat ik een tijdje niet heb gereageerd!
    Mooie ontmoetingen en zo'n type als Javier hebben we allemaal wel in onze omgeving!
    Ik wens je de komende week nog veel mooie ochtenden, ontmoetingen en tja het einde komt toch echt in zicht.

    Abrazo!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jouw prachtige verhalen maken de heimwee naar de Camino groter! De laatste 100 km, geniet er van André en zeker ook van de bonus naar Muxia.
    Hartelijk Groet,
    Ad en José



    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zit je in de kathedraal van Santiago "uit te huilen", staat Janvier naast je. Wedden?
    Denk maar: ook pelgrims blijven maar mensen. Sterkte!
    Roland.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zaterdag was ik in de Deutsche Oper in Berlijn, waar Die Zauberflöte werd opgevoerd. En wie kwam ik daar tegen? En wat zong hij?

    Der Vogelfänger bin ich ja,
    Stets lustig, heißa hoppsassa!
    Ich Vogelfänger bin bekannt
    Bei Alt und Jung im ganzen Land.

    Ein Netz für Mädchen möchte ich.
    Ich fing sie dutzendweis' für mich.
    Dann sperrte ich sie bei mir ein,
    Und alle Mädchen wären mein!

    ...
    Und küsste sie mich zärtlich dann,
    wär sie mein Weib und ich ihr Mann.
    Sie schlief an meiner Seite ein,
    Ich wiegte wie ein Kind sie ein.


    BeantwoordenVerwijderen