donderdag 17 september 2015

Rustdag in Oviedo

Tja volgers, dit had een mooie culturele aflevering moeten worden, maar de techniek laat me in de steek.
Ik heb blijkbaar per ongeluk iets aan de instellingen gewijzigd waardoor er alleen pictogrammen worden weergegeven en ik niet kan zien wat er op de foto's staat. Het is dan een beetje 'blind' foto's aanklikken.

Dit is de tweede rustdag op deze tocht (de eerste was 24 juli bij Arno en Huberta) maar blijkbaar is het niet voor niets dat ik zo weinig rustdagen neem.
Zo nam ik na de lunch om twee uur een siesta, maar werd pas om half 5 wakker en wist ik totaal niet waar ik was. Het middagprogramma viel daardoor in het water (San Julia de los Prados moet dus wachten tot een volgende keer Mireille).

Nog wel twee preromaanse kerken bezocht op de Monte Naranco (bij wielerliefhebbers bekend uit de Ronde van Asturias).
Dit zijn de mirakelen van Asturie, niemand weet waar de bouwmeesters vandaan kwamen. No saben totalmente nada zei de gids steeds.

Gisteravond was het nog lang gezellig in de stad. Vlak voor de kathedraal stond een enorm podium waarop iemand plaatjes stond te draaien. Op het donkere plein (de lichten waren uit) stond een menigte jongeren te dansen. Nog oppassen dat je geen laserstraal in je oog kreeg (mijn lasbril heb ik thuis laten liggen).
Voor de mensen die daar niet zo van hielden was er een Cubaans salsahoekje compleet met foto van Che en Fidel (Hasta la victoria siempre).

Ben tot half twee gebleven. Een goede keus want toen ik kwart voor twee op mijn hotelkamer kwam leek het of de dj die plaatjes naast mijn bed stond te draaien (Rock Werchter is er niets bij).
En net toen ik naar  bed wilde gaan, hield om 5 voor 2 ineens de muziek op. Kon ook die arme San Salvador in de kathedraal eindelijk rusten.

Vanochtend toch maar een ander hotel genomen. Jammer, want hotel Ovetense beviel me wel. Vooral het restaurant. Er zitten vooral oudere Spanjaarden te eten (geen toeristen) en toen ik vanmiddag kwam wist de ober nog dat ik graag een menu del dia eet met vino de la casa.
Ja, in Nederland ga je serveren als bijbaantje of als je niets anders kan, maar in Spanje is ober nog echt een beroep.

Plaatjes draaien met laser voor de kathedraal


San Salvador in de kathedraal
Voor preromaanse kerk San  Muguel de Lillo

Kapel van San Andres in de kathedraal



Preromaanse kerk Santa Maria del Naranco


Oudere Spanjaarden in het restaurant van La Ovetense

Rust bij Santa Clara
Ik ben een tijd bezig geweest met het (tevergeefs) oplossen van het fotoprobleem. Jammer, want ik had die tijd beter kunnen besteden door met de Spanjaard op leeftijd te converseren die aan de bar een bier stond te drinken en de graven Egmont en Hoorne kende en Slauerhoff un poeta maravilloso vond. 

Morgen weer gewoon pelgrimeren. Hier bij de kathedraal San Salvador begint de Camino Primitivo. 

1 opmerking:

  1. Ha André,
    Maak je maar niet druk over het culturele gehalte van je blog van vandaag. Je hebt meer kerken gezien dan ik op een doorsnee donderdag, en feesten zijn ook cultuuruitingen. Een goed idee om af en toe een rustdag te nemen. Van lopen, nadenken, vrienden maken en afscheid nemen kun heel moe worden. Een goede tocht verder!
    Hartelijke groet,
    Irene

    BeantwoordenVerwijderen