zondag 6 september 2015

Ik ontmoet en neem afscheid

Guemes - Santander 17 km (zondag)

(Vergeet niet eerst de blog van zaterdag te lezen, die is ook vandaag on line gezet)

Besame, besame mucho
met elke kus weet ik dat ik steeds meer van je hou
besame, besame mucho,
jij bent voor mij toch dat weet je, de enige vrouw

Nederlandse vertaling: André Brouwer (de rest van de vertaling heb ik zo niet paraat. die moet ik thuis weer eens opzoeken).

Gerhard, Pia en ik zingen Happy Birthday voor Jetta, ze wordt vandaag 30. 

Zonsopkomst bij de herberg
Met Jetta op stap gaat het allemaal niet zo snel, dus ik doe rustig aan.
Als ik terugkom van de wc is haar rugzak echter al weg. Ik krijg ineens een onrustig gevoel en loop naar de voorkant van de herberg waar ik haar naast haar rugzak een shaggie zie te roken.
Ik vraag of ze even op me wacht. Ze antwoordt dat ze vandaag alleen verder wil gaan. Haar camino is maar vijf dagen lang, waarvan ze er twee met mij heeft gelopen. De laatste twee dagen wil ze alleen verder om over sommige dingen na te denken.
Ik begrijp haar rationeel volledig - ik zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben -. maar emotioneel valt haar beslissing me  zwaar vanwege het onverwachte moment waarop ze het zegt.
Ze bedankt me voor de rust die ik uitstraalde (een mooi compliment) en we nemen afscheid.

Ik ga terug naar onze slaapkamer. Ik moet nu even geen mensen om me heen hebben. Om afleiding te hebben pak ik mijn gids en bestudeer de route.
Dan verschijnt Jetta in de deuropening en komt zwijgend op me af. Ze omhelst me stevig en gaat zonder iets te zeggen weer weg.
Het woordloze van het moment ontroert me en verzoent me meteen met  het afscheid. Ja, alles is gezegd, er hoeft niets meer aan toegevoegd te worden.
We gaan ieder verder met onze eigen camino en ons eigen leven.

Gerhard doet vandaag vrijwilligerswerk
Ik neem ook afscheid van Gerhard. Hij blijft vandaag in de herberg om vrijwilligerswerk te doen en probeert mij over te halen zijn voorbeeld te volgen. Ik moet hier niet aan denken. Het was gisteravond bijzonder gezellig op het terras. Ook de Duitse pelgrims werden  nieuwe vrienden. Dan zit je hier vanavond weer tegen hetzelfde decor met een totaal nieuwe cast.
Gerhard moet voor eind september in Santiago zijn, dus hij is van plan in Santander de bus naar Oviedo te nemen en vandaar de camino Primitivo te volgen. Ook hem zal ik waarschijnlijk dus niet meer zien. 


Je kunt via verschillende manieren naar Santander. Of snel via de weg of het  langere pad langs de kust. Ik kies voor het laatste.
Ondanks het emotionele begin van de dag geniet ik van het landschap en vooral van de lagere temperaturen.
Geen bijzondere ontmoetingen vandaag, maar daar ben ik ook niet op uit. Even een dagje met mezelf.

Geen bijzondere ontmoetingen vandaag


In de verte ligt Santander

Het laatste stuk gaat over het strand van Somo. Diverse Spanjaarden wensen met buen camino.
Een leraar met een klasje zeer jonge surfleerlingen maakt een praatje. Zeg eens netjes Buen camino tegen de pelgrim: vraagt hij zijn leerlingen. Buen camino klinkt het als een kinderkoor.

Eerst herken ik ze niet, maar een groepje Duitse pelgrimsvrienden maken er vandaag een stranddag van.

Duitse pelgrims bouwen een zandlasteel

Twee meisjes op het strand van Somo

In Somo neem ik het bootje naar Santander waar ik al snel een hostal vindt voor 33 euro. Vanavond even geen zin in andere pelgrims. Morgen zie ik ze graag weer.

Het bootje van Somo naar Santander


Weer verder met ieder ons eigen leven

8 opmerkingen:

  1. Ik kan weer reageren zonder abonnement ergens op te moeten nemen!
    De laatste foto is prachtig in zijn eenvoud en stilte, het zegt heel veel....
    Abrazo!
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je
      Jij ook een abrazo
      (ik reageer nog even apart op je e-mail, het is bijna half tien en ik moet nog gaan eten, Spaanse tijden maar toch...

      Verwijderen
  2. Hola André,

    Als je morgen vanuit Santander naar Requejada gaat, neem dan in Boo de Piélagos de trein één station verder naar Mogro! Scheelt de officiële 5 km omlopen en je hoeft die trein als pelgrim niet te betalen. Men wil zo voorkomen dat de pelgrims over de spoorbrug lopen om de omweg te vermijden. De route vanuit Santander is verre van fraai, dus helemaal treinen naar Mogro is geen vreemde gedachte.

    Met pelgrimsgroet, Jaap MDD

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Jaap.
    De hospitalero in Guemes had het gisteren ook al uitgelegd van die trein.
    Hij werkte in de gevangenis van Santona. Toen hij zij wat er gebeurde als je in de trein geen kaartje had... No pasa nada want dan kom je in de gevangenis en daar werk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mensen zijn soms toch zo bijzonder en eigenaardig!
    Honden ook trouwens, was de grote goeierd er nog in Guemes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, Christina heeft vaak moeite om een slaapplaats voor Iago te vinden. In veel herbergen wordt hij geweigerd
      Hoop hen weer snel te ontmoeten

      Verwijderen
  5. Ik had zondagmiddag al een voorgevoel van André's dag, toen het oude-muziekgezelschap Capella de la Torre (allemaal Duitsers en een Zwitserse Amerikaan) in een programma over Henry VIII (de man van de zes vrouwen) een lied uit 1547 bracht:

    Adieu madame et ma maitresse,
    Adieu mon solas et ma joie!
    Adieu jusque revoie
    Adieu vous dispar grand tristesse.

    (Vaarwel, mevrouw, en mijn meesteres,
    vaarwel, mijn troost en vreugde!
    Vaarwel, tot ik u weerzie,
    vaarwel, zeg ik, overmand door verdriet.)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Andre,
    Wat een geweldig reisverslag ben je aan het maken. Heb mij hier de laatste week meerdere keren in verdiept en prachtig zoals je je ervaringen met je medepelgrims, de natuur, de wegen, het weer, de hostals en met name jouw geeigende beleving beschrijft waarbij natuur je relativerende en nuchtere blik op de wereld niet niet ontbreekt. Volgens mij ga je straks trouwens optima forma het winterseizoen in met een topconditie want als je je al staande kunt houden op natte glibberige paadjes welke ook nog steil klimmen of dalen dan wordt het evenwichtsgevoel natuurlijk wel op de proef gesteld. Afijn, geniet nog van je wandeling en alles wat er op je pad komt ! Groet, Jos

    BeantwoordenVerwijderen