woensdag 2 september 2015

Ceci n' est pas une pipe

Portugalete - Pobena 13 km

Hé hé waar is de wc
de trap af naar benee
dat kleintje is't fonteintje
en die grote is de plé
he, he, ga met me mee

Herman Finkers

Tja, moest ik onderweg nodig, dacht ik een mooi plekje gevonden te hebben, staat er dit bord.




Vanmorgen eerst met de metro naar Portugalete. Vandaar is het nog 27 km naar Castro Urdiales, maar dat vond ik bij nader inzien toch wat hoog gegrepen. Daarom maar op de herberg van Pobena gekoerst die goede recensies schijnt te hebben.


Metro Bilbao
Zelfs vanaf Portugalete duurt het nog lang eer je het industriele landschap kwijt bent.

Autowegen bij Portugalete

Maar dan volgt er bijna 10 km fietspad naar het strand van La Arena.


Ik ben vergeten water mee te nemen, dus ik maak me wat zorgen. Bijna 10 km zonder drinken? Maar wat hadden we ook al weer geleerd deze reis? Het is niet nodig je zorgen te maken, de weg geeft wat je nodig hebt.
De weg geeft wat je nodig hebt. 

Opvallend veel katten vandaag

Het strand van La Arena

Waar de strandwacht zich verveelt
Net voor Pobena mondt een rivier in zee uit, dus van het strand moet je over een brug.

De brug naar Pobena
Ik ben voor mijn doen erg vroeg bij de herberg (half 2) en zie tot mijn verbazing dat die helemaal vol loopt. Waar komen al die pelgrims vandaan? Er vandaag onderweg geen enkele gezien.
Janneke is er ook al. Heeft vanmorgen de bus naar Portugalete genomen.
En verder opvallend veel Duitsers. De halve herberg praat Duits. En de andere helft bestaat uit Duitsers die op Spaanse les zijn geweest.

Bij nader inzien had ik liever wat doorgelopen, want ik ben hier nu wel erg vroeg. Er is geen enkele winkel in dit dorp, maar wel een stuk of zeven taveernes die ook nog eens allemaal open zijn.
Dan maar een vroege blog en verder naar de Koninginne-etappe van de Vuelta d' Espana kijken.
Tja, in Frankrijk heb ik geen enkele etappe van de Tour de France gezien en hier verval ik weer in oude gewoontes.
Ik merk dat ik moeite heb het pelgrimsritme weer op te pakken. In Frankrijk waren en nauwelijks medepelgrims, maar met die er waren had je meer gemeenschappelijk. Kwam je uit je bed, had er al een medepelgrim croissantjes gehaald. Hier is het ieder voor zich.
Enfin, de komende dagen maar weer eens gewoon gaan lopen zonder bussen, treinen of metro.

Overigens wel heel prettig gelopen vandaag. Nagenoeg vlak parcours en de temperatuur tikte net de 20 graden aan. Prettig eens gewoon te stappen zonder dat je kleren kletsnat van het zweet worden.
De herberg loopt om half 2 al helemaal vol


1 opmerking:

  1. Ondertussen in het Festival Oude Muziek in Utrecht ...

    André's dagelijkse kaasplankje is al sinds weken vervangen door schaars geklede meisjes op het strand. Dat inspireerde het het Utrechtse ensemble Camerata Trajectina tot het spelen van het prachtige lied op een melodie van John Dowland:

    Meysje met jou blancke billen
    En jou blond gekruyfde hayr
    Soud jij niet een reisje willen
    Met een landsknecht hier of daer?
    Tirritum fa sol la, Tirritum fa sol la

    BeantwoordenVerwijderen