woensdag 9 september 2015

De hamvraag

Comillas - Serdio 20 km 

het internet is hier bijzonder beperkt, het blijft vandaag bij twee foto's.


Ja, ik weet het niet, zei Hans
maar het moet een meisje zijn met goudblonde lokken
en ogen als meren die niet kunnen jokken
een mond zoet als honing dan weer scherp als een mes
en hopelijk is haar vader dan koning en zij een prinses
en...ze moet Liesje heten

en toen knikte de prinses en zei
ik heet Esmeralda
maar zeg maar Liesje

Jaap Fischer

Zag vanmorgen pas dat het hostal waarin ik heb geslapen Esmeralda heet. Dan kan er niet anders dan dat schitterende lied van Jaap Fischer als lied van de dag volgen. Een tekst waar je me midden in de nacht voor wakker kunt maken, dan zeg ik hem zo voor je op.
Maar, volger. ik hoor het je al zeggen. Waar jij geslapen hebt, weten we nu wel, maar de hamvraag is natuurlijk: Waar heeft Pia geslapen? En waar slapen André en/of Pia vanavond.
Het antwoord aan het eind van deze blog.

Pia ziet er wakker uit. Waar heeft zij vannacht geslapen?
Gisteravond in Hostal Esmeralda gezellig gegeten met Elly en Tiny uit Nuenen. Ze lopen ook de Camino del Norte, maar slapen niet in pelgrimsherbergen want daar doen ze geen oog dicht.

Gezellig tafelen met Elly en Tiny

Over vandaag is niet zo veel te vertellen. Ik ging om 8 uur lopen en het vreemde was dat ik nauwelijks andere pelgrims zag. De de pelgrims die ik wel zag ontmoette ik voor het eerst.
Prettig vond ik dat het bewolkt was en vrij fris. Dat is toch wel een verschil met juli en augustus. De hitte maakte het extreem zwaar. Nu loopt het zoveel gemakkelijker. Maandag jl. liep ik 35 km zonder dat ik echt moe was en ook gisteren was het achter in de twintig.

Dan alleen het probleem van de volle herbergen nog oplossen. Dat is ook niet zo moeilijk.
Waarom zijn die herbergen zo vol?
Omdat iedereen er naar toe gaat.
Wat moet je dus doen om een herberg te bemachtigen die nog plaats heeft?
Een herberg bezoeken waar niet iedereen naar toe gaat.
En waar vind je die?
Tussen twee belangrijke etappeplaatsen in. In een met kranten dichtgeplakt dorp waar niets is te beleven.
Zo'n dorp is Serdio.

De pelgrimsherberg ziet er echter wat  unheimisch uit, zo met een uitpuilende vuilbak bij de entree.
Ik zie ook geen wasgoed hangen of andere pelgrims gezellig buiten zitten.
Ik twijfel even, maar ga toch maar binnen.
Dan hoor ik ineens vanuit de meisjes-wc mijn naam roepen.
Wie is dat? Juist volgers, Pia.
Ze heeft vannacht in de herberg op de grond geslapen. We zijn nog de enigen in de pelgrimsherberg, maar die loopt langzaam vol. Ook Felix en Lukas - met wie ik maandag in de herberg was- arriveren.
Ik kies een bed in het halletje voor de wc's. Degene die het meest 's nachts zijn behoefte moet doen, ben ikzelf.








1 opmerking:

  1. Hola peregrino,

    Je komt morgen op weg naar Andrín of Llanes door het natuurfenomeen Bufones de Arenillas. Vergeet niet te luisteren naar het geluid van de lucht die door rotsspleten wordt geperst door de aanrollende golven in ondergrondse holten: dat is echt waanzinnig. Je loopt door een prachtig natuurgebied, geniet ervan.

    Met pelgrimsgroet, Jaap MDD

    BeantwoordenVerwijderen