zaterdag 20 juni 2015

Enjoy your trip


Om kwart voor zeven loop ik al door de Hoofdstraat van Hillegom. In Spanje loop je dan naar een bar om te ontbijten. Hier bereid ik me voor op enkele uren vasten. Maar een verrassing, de Keurslager is zowaar al open en winkelmeisje Wendy belegt twee  broodjes voor me: uiteraard met Spaanse ham.


In Hillegom slaat de detailhandel wil om zich heen. Heilige huisjes worden niet gespaard.



De reis voert vanochtend door de bollenvelden.


De Keukenhof is dicht

En ook de firma Ruigrok kende betere tijden

Ruine van Teylingen
Dialoog met vrouw in Warmond die haar stoepje veegt

Zo te zien moet u nog ver.
Ja, naar Spanje.
Waar je zin in hebt!
Daar heb ik zin in.
Ja, als u daar zin in hebt, moet u het doen. Je moet doen in het leven waar je zin in hebt.






In Sassenheim heeft een saai woonwijkje ineens een verrassing. Een beeld van een poes. Fred Kennedy heeft het langs de snelweg gevonden en weer opgeknapt. De kop heeft hij gerepareerd met een stuk hout dat in de Kaager plassen dreef. "Dan lijkt het net of er een vogel op haar schouders zit, aldus Fred.
Fred vertelt dat hij eigenlijk Fred Kennedy Van Dam heet, maar alleen Kennedy vindt hij mooier. Net een president. Maar die keer dat hij in het ziekenhuis lag om geopereerd te worden, was het niet zo slim dat hij zich alleen Kennedy noemde....


In Leiden verplaatst men zich per fiets

Van Leiden naar Voorschoten loop ik langs het Rijn-Schiekanaal. De brug op mijn kaartje blijkt er niet te zijn en als er eindelijk een brug is, gaat hij net open.


'
Na een kleine 30 km bereik ik moe en bezweet het hotel met de vogel op het dak.
Snel een bier en in het bad want je kunt niet zwetend en stinkend een dame ontvangen. Om half zes komt mijn vriendin uit Voorschoten met haar vrienden.


Jos, Mireille, de pelgrim en Maria
Het echtpaar aan het tafeltje naast ons besteedt de ganse maaltijd aan het lezen van de krant. Ze doen me denken aan  het schilderij De terugkeer van de pelgrim. In mijn  boekje Praktisch Pelgrimeren heb ik er als onderschrift bijgezet: soms is een relatie voorgoed in het slop geraakt.


Relatie die niet in het slop is geraakt

Ontmoeting van de dag
Voor de balie van het hotel zie ik een man met in zijn hand een tas met daarop 'GALICIA'.
Ik loop op hem af en leg hem uit dat het toch wel heel bijzonder is dat ik - als pelgrim op weg naar Galicie - hem met deze tas in de hand tref.
Het blijkt een engelsman te zijn, die er duidelijk niet van gediend is dat ik zo maar zijn comfort zone binnendring.
"Enjoy your trip," zegt hij waarna hij zich omdraait.
Geen geslaagd menselijk contact.


Maar met een kaasplankje kwam alles weer goed


2 opmerkingen:

  1. Leuk, die foto's bij je verslag. Zo zie ik zonder zere voeten of zweetlucht de highlights van je dag. Hopelijk herkent niemand het echtpaar met de krant. Vraag toch maar toestemming als je een foto van iemand maakt, ook over de grens.
    Hartelijke groeten,
    Irene

    BeantwoordenVerwijderen