dinsdag 30 juni 2015

Nee, die neemt nooit een pelgrim, die heeft zes kinderen!

Leuven - Hoegaarden 29 km

Beste volgers,

Leuk dat jullie af en toe reageren. Zoals volgster Helmi schreef (zelf te voet vanuit Alphen a/d Rijn vertrokken en inmiddels in San Sebastian). Zo alleen lopen heeft best wel iets vervreemdends en een reactie van het thuisfront houdt je bij de realiteit en behoedt je voor gek worden.

Mag ik jullie nog even mee terug nemen naar gisteravond in Leuven.
Als ik na het eten het hostal weer binnenkom denk ik eerst dat ik in de verkeerde kamer ben gestapt.
De twee Poolse studentes zijn vervangen door een Koreaans meisje.
Ze schrikt zo'n grote man.
Maar nee, dat ben ik niet van plan.

Ara reist door Europa en verbaasde zich over het verschil tussen Amsterdam en Rotterdam. Ze is in Leuven vanwege Rock Werchter.
Ara is zeer belangstellend naar mijn pelgrimstocht.
Ik had van mijn kant wat meer belangstelling mogen tonen, maar ben ontzettend moe en ga slapen.


Impressie van het Koreaanse meisje


Vandaag bij het krieken van de dag erop uit. Als je om 9 uur naar bed bent gegaan, ben je om 5 uur wel eens wakker.
Ara ligt nog lief te slapen. Ik zoek zo zachtjes mogelijk mijn spullen bij elkaar en pak op de gang verder mijn rugzak in.

Nog even een kort rondje door Leuven. Dat is wel een nadeel van lopend pelgrimeren. Vaak ben je 's avonds te moe om al het fraais te bekijken.
De Jacobskerk kampt al vanaf de bouw met een probleem. De (van oorsprong moerassige) ondergrond is te zacht. Met nieuwe technieken probeert men dat op te lossen. De kerk is al vanaf 1963 gesloten en de toekomst is onzeker. Het erf dient nu vooral als parkeerterrein.

De Sint Jacobskerk dient vooral als parkeerterrein

Ik ben op de goede weg

We zullen ons brood bij een andere heilige moeten gaan halen

De routeboekjes zijn door allerlei tussen de tekst opgenomen varianten zeer onoverzichtelijk. Hoofdstukken heten bijvoorbeeld Van 11a naar 12B. Onduidelijk waar dat aan refereert want de bijbehorende kaartjes zijn dan weer F, G, H geklasseerd. Te ver doorgeschoten systematiek die het geheel onnavolgbaar maakt.
Het irriteert me en ik besluit zo recht mogelijk naar Tienen te lopen om daar de route Monastica op te pakken.
Er zijn nog geen ontmoetingen zo vroeg op de morgen. Alleen het ruisend graan vergezelt me.


Het ruischend graan

Er moet al eens flink geklommen worden. De gps geeft een keer een hoogte van 90 meter aan.

Er moet al eens flink geklommen worden

In suikerstad Tienen is het markt.


In de O.L. vrouw ter Poelskerk (zo genoemd omdat hier vroeger een poel was) bevinden zich twee jacobalia.

Sint Jacob hoog in de kapel van Anna

Een fraaie afbeelding van onze apostel boven de biechtstoel
In een boekhandel koop ik een kaart van Zuid-Belgie. Die routeboekjes gaan me vanwege hun onoverzichtelijkheid irriteren.
Het meisje vraagt of ik een vaste klantenkaart heb, maar herstelt zich snel.
Ah nee, ik zie het al, u wilt hier niet blijven.

In een postkantoor (ja, die bestaan nog gewoon in Belgie) stuur ik - tot genoegen van mijn rug - twee boekjes terug naar huis.

In Belgie bestaan gelukkig  nog postkantoren

Ook hier ben ik op de goede weg

Toch niet van het Van der Wees imperium?

Kan ik als vrouw alleen pelgrimeren?

Onnavolgbare aanwijzing
Af en toe duikt er al wat Frans op ten teken dat de taalgrens nadert, maar Jodoigne noemt men hier nog gewoon Geldenaken.


In Hoegaarden levert volgens het boekske parochie-assistente Liesbeth logies aan passerende pelgrims. Kosten: een donativo.
Liesbeth doet echter niet open als ik aanbel en neemt ook de telefoon niet op. Ik spreek in op haar voice mail, maar ze belt niet terug.
Een uur later loop ik nog eens langs, maar geen resultaat. Ik spreek nog eens in op haar voice mail.
Het is ontzettend heet en ik zou toch wel graag een bed hebben. Uiteindelijk besluit ik maar naar de B&B te gaan die alweer volgens hetzelfde boekske nu niet echt pelgrimstarieven rekent.
De uitbaatster heeft echter geen plaats en verwijst me naar andere B&B. Nee, niet ver, ongeveer 3 a 4 km.
Dat is bij deze hitte ongeveer een klein uur lopen, dus dat gaan we niet doen.
Ik ben als zoekende pelgrim inmiddels een bekende verschijning in Hoegaarden geworden waar je overigens op deze lome dinsdagmiddag een kanon kunt afschieten.
De uitbaatster van het café die haar stoep aan het kuisen is, vraagt of ik wat zoek. Ze verwijst me naar The 28th concept, op nummer 28 van de straat.
Ik arriveer bij een gesloten kookstudio. Op aanbellen volgt geen reactie. Ik bel het GSM-nummer dat op de venster staat en krijg een voice mail in rap Frans.
Ik heb er weinig vertrouwen in en spreek niets in.

Ik loop weer terug en vertel de nog steeds kuisende cafe-uitbaatster mijn ervaring.
Hebt ge wel ingesproken, die belt altijd rap terug en ze spreekt perfect Nederlands.

Ik spreek in dat ik een pelgrim ben die een bed zoekt en inderdaad, binnen de minuut word ik teruggebeld.
Of ik naar de kookstudio wil lopen, dan komt ze eraan.
En inderdaad, als ik daar arriveer, komt er juist een goedlachse vrouw aangereden.
Ze heeft haar B&B eigenlijk opgeheven omdat ze zich op kookworkshops wil richten.
"Maar sinds ik die toe gedaan heb, krijg ik steeds compostelagangers."

Ik vertel haar over mijn vergeefse zoektocht naar parochie-assistente  Liesbeth.

 "Ah nee, die neemt nooit een pelgrim, die heeft zes kinderen." 

Het appartement is van alle gemakken voorzien, zelfs WiFi.
Chantal biedt me een biertje (uiteraard Hoegaarden) aan.

En als ge goesting hebt, in d'n frigo staat nog meer, pak gerust.

Chantal rekent voor pelgrims een speciale prijs.
De prijs van de reddende engel is vandaag voor haar.

En voor mij een goede les. Niet meteen opgeven, ook achter een ratel rap Frans kan een mooie overnachting schuilgaan.

Een lome dinsdagmiddag in Hoegaarden

Goedlachse Chantal, de reddende engel van de dag

Mooi appartement met voldoende beenruimte

Zal ik de linker of de rechter douche nemen?
Het was weer een mooie dag. Benieuwd wat we morgen weer allemaal gaan meemaken.
Mijn papegaai zou nu zeggen.

Rocky moe
Rocky gaat slapen


Rocky moe



9 opmerkingen:

  1. Nee André, gij zijt nog niet van mij af. WEES maar niet te vroeg blij. Er komen ook nog WEES-gegroetjes! Ik hoop dat deze reactie geplaatst wordt. Google heeft mogelijk besloten onze relatie te beëindigen. Misschien omdat ik jou volg?
    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het tóch is gelukt om een slaapplek te bemachtigen. Een goede nachtrust gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Andre, U kent ons niet maar de dag dat U vertrok meldde ik ons aan bij het genootschap als overnachtingsadres en stuitte bij toeval ( wij zeggen dan het moest zo zijn) op de aankondiging van Uw vertrek. wij danken U dat wij mee kunnen "lopen" en al Uw ervaringen weer mee mogen maken. ( wij kwamen 8 juni 2014 in Santiago aan vanaf ons huisadres) In Tienen zult U ook goed ontvangen worden. Dat was ook onze ervaring. Nogmaals dank voor Uw mooie verhalen het leest als een spannend boek!
    buen Camino Jef en Colet van Gerven
    PS als U onze site van de tocht zou willen lezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Olah peregrino, mucho calor? Ik hoop van harte dat je een schaduwrijke omgeving kunt vinden wellicht aan de 'goede' kant van de Aisne. Hier een landje in de ban van de hittegolf en de Tour. Besos gordos, Ultreia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Andre,

    het doet me goed je verhaal te lezen en je gezicht te zien glimmen (en dat is niet alleen vanwege het zweet) :-)
    Moge de zon je pad volgen, de maan je weg verlichten.
    Ave,
    (Romeinse wens)
    Alexander

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha mooi, vanaf nu de Kloosterweg.
    Daar bewaar ik goede herinneringen aan.
    Mocht je op weg naar Olloy/Viroin door Vierves/Viroin komen, groet Mme Magotte van me. Ze woont aan de rue de Lavandières 7. Heb haar vorig jaar voor haar 80ste verjaardag op 10 oktober nog verjaarsgroeten vanuit Lugo gestuurd.
    Ga in Rocroi logeren in de chambre d'hôtes van Christiane Pernelet-Jaschinski, een heerlijk rommelhuis.

    Met pelgrimsgroet, Jaap MDD

    BeantwoordenVerwijderen
  7. NEEM VOOR AL UW GFINANCIËLE BIJSTAND CONTACT MET ONS OP:

    Wij bieden leningen tussen particulieren.
    Ontvang uw krediet zonder stress
    Contact:
    WhatsApp-nummer: 34602 46 39 89
    Aantal WhatsApp: 33 7 56 82 38 52

    E-mail: contact@creditfinancesinstitut.com

    Website: https://www.creditfinance-bank.com
    Website: https://www.creditfinancesinstitut.com

    BeantwoordenVerwijderen