vrijdag 9 oktober 2015

Dank, dank, dank: de laatste aflevering

Caminante, son tus huellas
el camino, y nada mas
Caminante no hay camino
se hace camino al andar

Al andar se hace camino
y al volver la vista atras
se ve la senda que nunca
se hace de volver a pisar

Caminante, no hay camino
sino estelas en la mar

Antonio Machado

Met Annemieke in Padron (voor de apostel)
 Tja, mijn camino is nog niet afgelopen of de goede voornemens stranden al. Ik wilde dagelijks een column schrijven over mijn belevenissen in Santiago, maar het is bij die voornemens gebleven. Ik ben nog diverse mensen 'van onderweg' tegengekomen. Voor mij leuk, maar voor de lezer niet zo interessant.
Het was een leuke afsluiting om nog enkele dagen met Annemieke in Santiago te zijn.
Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt was een excursie naar het dak van de kathedraal. Doe dat ook eens als in in Santiago bent.
Onder deskundige leiding het dak op

En verder wil ik iedereen die mij heeft gevolgd oprecht bedanken. Ik was niet alleen ontroerd door het aantal volgers - dagelijks tussen de 250 en 300 - maar ook door het feit dat u bijna allemaal tot het eind toe met me meegereisd bent.
Ook het feit dat zich al een flink aantal mensen voor de gezellige middag in Utrecht gemeld heeft, is voor mij heel bijzonder. Er komen 'fans' van Groningen tot Limburg.
Of zoals mede-pelgrima Petra me vroeg: Hoe voelt dat nu om fans te hebben?

Het feit dat u me met zoveel medeleven gevolgd hebt, heeft er mede voor gezorgd dat ik het einddoel bereikt heb.
Zaterdag 10 oktober hoop ik weer thuis te komen en dan komt voor mij het moeilijkste deel van de reis: het meenemen van deze pelgrimage in mijn dagelijks leven. Dat moet ik weer alleen doen, maar niet helemaal.
Een aantal van u zie ik terug op de gezellige middag in Utrecht. En verder hoop ik iedereen straks als lezer van mijn - nog te schrijven - boek te begroeten.

Nogmaals: dank, dank, dank.

In Fisterra: het 'eind van de wereld'
Wandelaar, jouw voetstappen
zijn de weg, niets meer;
Wandelaar, er is geen weg
de weg maak je al lopend

Al lopend maak je de weg,
en als je omkijkt,
zie je het spoor
dat je nooit meer zult bewandelen

Wandelaar, er is geen weg
alleen de rimpelingen
van de zee

Antonio Machado

8 opmerkingen:

  1. Ik wens jullie een fijne thuiskomst en, Andre, nogmaals proficiat en bedankt voor de fijne verhalen!
    kan spijtig genoeg niet naar Utrecht komen maar ik kijk al uit naar je boek.
    Pelgrimsgroet,
    Luc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste André,
    Ik heb je blog met veel plezier gevolgd sinds bijna het begin van je pelgrimage. Dankjewel voor de inzichten, verhalen, photo's, etc.. Ik vond het inspirerend om te lezen. Het deed mij denken aan mijn eigen camino enkele jaren geleden, en aan mijn plan om het een keer nog te lopen.
    Groet, Ana

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo André,

    Ik wens je een goede thuiskomst toe! Neem er de tijd voor en laat je vooral niet gek maken door alles wat er op je afkomt en door iedereen die wat van je wilt. Jouw tempo is veranderd en dat wil je graag zo houden, toch?

    Tot spoedig ziens, met groet, Jaap MDD.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zal stil zijn zonder jou........ .
    Dank. Het was een Buen Camino.
    Roland.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Even kijken op de site van André" dat kan nu helaas niet meer. Zó genoten van je verhalen. Heel veel dank, dat ik d.m.v. je blog al die maanden met je mee heb kunnen lopen. Kijk nu al uit naar de middag in Utrecht en.......naar het boek! Elly K.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Besté André,
    Ook ons dagelijks ritme wordt verstoord. Geen blog meer van jou. Gelukkig nog een toetje tijdens de gezellige middag! Welkom thuis weer en tot ziens.
    Groet, Ad en José

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga je missen nu je weer terug bent!

    BeantwoordenVerwijderen